Práci Anny Marešové naši čtenáři jistě znají – o její prémiové značce erotických pomůcek Whoop.de.doo jsme psali už vícekrát. Zúčastnili jsme se obou křtů nových produktů (venušiných kuliček a vibrátoru) a testovali jsme i její hračky v akci (a pomáhali i s testováním a vylepšováním prototypů vibrátoru).
V současné době se Anna Marešová věnuje hlavně udržitelnému designu, svému studiu Anna Marešová designers a značce Whoop.de.doo. A kolem všech těchto témat se bude točit náš nový rozhovor.
Křest menstruačního kalíšku od Aničky Marešové v našem podcastu Petra a Aly:
Aničko, čím jsi chtěla být jako malá? Táhlo tě to už tehdy k designu, nebo jsi toužila být úplně něčím jiným?
[no_toc]
Myslím, že jsem prošla tím, čím si asi prošel skoro každý. Chtěla jsem být chvilku doktorkou, chvíli sekretářkou anebo taky tak klasika – popelářem, abych mohla jezdit vzadu na autě. Prostě mě vždycky něco nadchlo. Ale k tomu, že se budu zabývat designem jsem se dostala až skoro v pětadvaceti, když jsem se dostala na obor produktový design.
Máš nějaký pracovní sen? Nebo sis už všechny své designérské sny navrhla a vytvořila?
Konkrétní sen nemám, ale tramvaj byla slušná meta. Takže jsem si myslím tímto projektem něco splnila. Opravdu velká zkušenost a pro mě velký profesní posun.
A nějaké soukromé sny?
Myslím, že jsou jednoduché a možná budou znít jako klišé…ale dospěla jsem k tomu, že chci bejt zkrátka spokojená a šťastná. A to znamená mít se ráda. A to je někdy to nejtěžší☺!
Prozradíš nám, jaká je tvoje nejoblíbenější věc, kterou jsi navrhla?
Většinou mám ráda všechny projekty, na kterých pracuji. Z těch aktuálních to je tramvaj T3 Coupé, která se představila na Designbloku.
Aničko, všichni teď mluví o tvé tramvaji. Jak vlastně pokračuje?
Tramvaj T3 Coupé jsme koncem letošního října slavnostně pokřtili – kmotry se stali kluci z pražské kapely Tata Bojs. A tramvaj už vesele jezdí. I když to je tramvaj hlavně na teplé měsíce, udělali jsme i zimní zasklení, takže si ji lidé mohou pronajmout i nyní.
Takže to myslím pokračuje velmi dobře.
Tvoje jméno je také spojováno se značkou erotických pomůcek Whoop.de.doo. – jak jsi na tom s podobnými pomůckami? Používáš je doma?
Paradoxně čím víc se zabývám touto tématikou v práci, tím méně si jí tahám do soukromého života.
Máš i přesto nějakého oblíbence?
Teď se vlastně docela těším na náš lubrikant☺ a plánujeme vibrační vajíčka.
Když už sáhneš po nějaké té pomůcce, používáš ty, které sis navrhla?
Hlavně☺
Své soukromí si poměrně hlídáš, prozradíš nám alespoň jestli máš doma v posteli raději klasiku nebo ráda experimentuješ?
Záleží na náladě a celkovém rozpoložení. Někdy mám radši klid a něhu. Někdy mi nevadí i divočejší akce. Ale v zásadě jsem v tomto směru poměrně konzervativní.
Kam bys chtěla značku WDD do budoucna směřovat?
Na značce mě baví, že je zaměřená na ženy a intimitu. A u toho bych chtěla zůstat. Takže mám v plánu pomalu rozšiřovat portfolio, ale zůstat konstantní v celkovém zaměření značky. Nechci přidávat produkty za každou cenu. Každém produktu chci věnovat péči a tím i kvalitu.
Chceš se i nadále věnovat pouze pomůckám pro ženy nebo chystáš i pánskou verzi?
Mám čím dál tím více dotazů na pánské pomůcky, zatím se k tomu nechystám. Jak říkám, ráda bych zůstala u žen, už proto, že jsem žena. Ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy. Ale v blízkém plánu to nemám.
A co chytrá elektronika? Můžeme se na ni v tvých kouscích v budoucnu těšit?
U vajíček se doufám vyblbneme. Měla by být hravější než vibrátor a kluci z vývoje se na to už taky velmi těší. Zatím ale nechci nic konkrétního prozrazovat.
Dokážeš ocenit nějakou konkurenční značku a nějaký konkrétní produkt?
Myslím, že Lelo je dobrou značkou, i když na začátku byli ještě lepší, než jsou teď. Mám jejich vibrační vajíčko, které mi připadá skvělé. A pak se mi líbí některé věci od Jejouje, ale od obou značek jsou ty produkty většinou dost plastové… takže si pak vždycky vzpomenu na ten náš celosilikonový vibrátor☺
Splnily se tvoje představy o prodeji tvých pomůcek?
Řekla bych, že to vcelku naplňujeme. Samozřejmě celou situaci zkomplikovala a vlastně neustále komplikuje výroba. Protože vše vyrábím v České republice, kde není žádný výrobce erotických pomůcek, musíme si výrobu obstarávat sami od dodavatelů a všechny kroky hlídat a kontrolovat. A někdy se stane, že některý z dodavatelů selže. Jednou se nám dokonce stalo, že jsme osm měsíců nevyráběli, museli jsme změnit dodavatele a výrobce silikonu. To bylo hodně těžké období.
Plánuješ expandovat do zahraničí?
Mám. A pracujeme na tom. Od září máme spuštěný e-shop na Slovensku a postupně chceme spouštět další v dalších zemích.
Jak jsou na tom Češi s designovými kousky? Dokážou to ocenit nebo je pro ně primární cena?
Asi jak u čeho. Ale myslím, že se obecně se u nás cit pro kvalitní zboží neustále cizeluje. Lidé začínají víc hledět na kvalitu nežli na kvantitu. A z toho mám radost.
Většina vibrátorů má různé výstupky a záhyby – WDD vibrátor je jednoduchý a hladký. Jak jsi došla k tomuto tvaru?
V první řadě mojí osobní zkušeností, pak radou gynekologa – díky němu vznikla ta rozšířená „rukojeť“. Ta je tam hlavně kvůli bezpečnosti. Aby se, v případě použití jiným způsobem, nedostal celý vibrátor do těla uživatelky, což pak může způsobovat různá i vážná zranění.
To že bude vibrátor hladký a bez zbytečných záhybů jsem věděla od začátku. Hlavně jsem to tak chtěla nejen z estetického hlediska, ale i kvůli hygieně. Paradoxně docílit ve výrobě hladkého a čistého povrchu, je těžší nežli vyrobit povrch s různými výčnělky a dekory, tam se totiž všechno ztratí.
Kolik prototypů se vytvořilo, než byl vibrátor podle tvých představ?
Nemám to spočítané přesně, ale každopádně byly 3 prototypové formy. Takže jich mohlo být kolem stovky.
Pomohlo ti nějak designerské ocenění Red Dot, které jsi dostala za svůj vibrátor?
Myslím, že pomohlo. Pro mě to byla neskutečně pozitivní zpětná vazba. A samozřejmě značce to dodává větší prestiže i u zahraničních zákazníků.
Erotickým světem zahýbal román 50 odstínu šedi a lidé začali mít zájem o trochu ostřejší praktiky. Značky jako Fun Factory nebo LELO na to reagovaly a zařadily bičíky, pouta, masky a podobné věci do svého sortimentu. Jak je na tom WDD? Necháš se taky románem inspirovat?
Myslím, že Whoop.de.doo je hlavně o intimitě a o tom, jak se žena cítí a nejen při sexu. O románu vím, ale neplánuji se jím nějak ovlivňovat.
Mezi hračkami pro ženy je v posledních letech velikým hitem Womanizer (nebo jeho kopie od Satisfyer, LELO,…). Jedná se o podtlakový stimulátor klitorisu. Máš s touto hračkou zkušenost? Případně co si o ní myslíš?
Věřím, že funguje dobře, ale osobně jsem ji nezkoušela…vzhledově se mi moc nelíbí. Celkově mi ten produkt připadá takový instantní. Jakoby hlásal: „Rychlý orgasmus zaručen“. Což je fajn, ale není to dle mého názoru úplně vše. Ale rozumím, že někomu tohle může úžasně vyhovovat.
Jaká je tvoje nejoblíbenější erotická hračka, kterou jsi nenavrhla?
Klasické venušiny kuličky. Připadá mi skvělé, že jsou mechanické. Svým způsobem nesmrtelné. Nepotřebuje je dobíjet. Tak mi jsou svým principem blízko, vnímám to jako udržitelný design.
Když už jsme u těch kuliček, Noir černé kuličky mají dole těžší kouli – jaký to má smysl? Nebylo by jednodušší tuto edici udělat jenom těžší (s oběma kuličkami stejně těžkýma) a neřešit, kam je lepší umístit těžší a lehčí závažíčko?
Na venušiných kuličkách NOIR Heavy jsem spolupracovala se sexkoučkou Julií Gaiou Poupětovou. Jednou jsme se potkaly a ptala se mne, zda by bylo možné udělat ještě těžší kuličky. Nejdřív jsem namítala, že už vyšší váhy nedocílím, ale pak jsem vymyslela tuhle kombinaci závažíčka a vibrační kuličky. Gaia dostala pět prototypů kuliček, kde byla i varianta bez vibrací. Její reakce byla následující: „Ty bez vibrací jsou nuda, ale u ty u kterých je vibrační kulička nahoře a těžká více u poševního vchodu, jsou naprosto famózní“. A taky mi vysvětlila proč: „Vevnitř to zcitlivuje a vibracemi aktivuje to, co bývá často necitlivé. A u vstupu to zase nutí zatínat, ale není to přestimulované, takže si člověk stíhá uvědomovat i vnitřek. To mi na nich přijde geniální.“ Mě také nejvíce vyhovovaly, takže nebylo co řešit. A tak vznikly NOIR Heavy.
Kromě černé barvy je v prodeji také červená a bílá, která z nich je u zákazníku nejpopulárnější?
Když se na to podívám v kontextu celého roku, tak je to půl na půl červená a bílá.
Teď se tedy chystáš na vibrační vajíčko. Už víš, co bude po něm? Jaké jsou vlastně tvoje plány se značkou WDD do budoucna?
Plány mám. Chci přidávat další intimní produkty pro ženy a více se zabývat osvětou v tomto směru. Jak konkrétně zatím nechci prozrazovat, ale na vajíčko se těším!:)
Tvoje produkty jsou v porovnání s konkurencí dražší. Myslíš si, že je to pro tebe nějaký handicap?
Záleží na distribuci. Když bych je nabízela v záplavě laciných produktů z Číny, tak by to handicap byl, ale když Whoop.de.doo dáme samostatný prostor, zákazníci pochopí, proč je ta cena vyšší.
Kvalita, a to nejen z hlediska designu, ale i co se týče kvality materiálů a zpracování, nemůže být levná a laciná.
Máš pocit, že se Češi už naučili připlatit si za kvalitu?
Řekla bych, že to je každým rokem lepší. Tak jak se učíme jíst kvalitní jídlo, myslím, že se učíme žít s menším počtem věcí, ale o to kvalitnějších.
A na závěr se zeptám: Co bys chtěla český trh naučit?
Že někdy méně je více. Je to přesně to, co jsem už trochu zmínila. Raději méně věcí, ale za to kvalitních.